De eerste Facebook Update van 2018 en de gevolgen voor bedrijven!

By 17 januari 2018 Social Media No Comments

Het jaar is net begonnen en de eerste update van het Facebook algoritme is al weer binnen!
Wat zijn de gevolgen voor bedrijven die actief zijn op Facebook?

Kern van Facebook’s eerste update 2018

1. Vrienden eerst!

De tijdlijn gaat dit jaar compleet op de schop volgens Facebook om de gebruiker weer centraal te kunnen zetten.
De afgelopen jaren is de tijdslijn in de ogen van velen ‘vervuild’ geraakt met berichten van bedrijven en worden berichten van je vrienden en familie door deze commerciële boodschappen weggeduwd. En dat gaat veranderen!

Het algoritme (de ‘formule’ van Facebook die bepaalt welke berichten je wel / niet te zien krijgt) gaat er voor zorgen dat berichten van je vrienden / familie weer voorrang krijgen. En dan uiteraard wel die personen waar je ook daadwerkelijk het meeste interactie mee hebt. Oftewel, niet het berichtje van een verre tante waar je nooit op reageert, maar het bericht van een vriend waar je de berichten vaak van liked / voorziet van commentaar / deelt, die berichten krijgen nóg meer voorrang.

2. Lokaal nieuws krijgt voorrang

Jawel, in de geest van Local Boost zullen we maar zeggen, begrijpt Facebook dat wat in je omgeving gebeurt waarschijnlijk relevanter is dan ver weg. Lokaal nieuws, events en andere lokale mededelingen. Let wel, dit gaat stapsgewijs door Facebook uitgerold worden, maar een lokale marketing gaat op Facebook dus letterlijk voor een ‘local boost’ zorgen 🙂

En wat betekent dit voor bedrijven / bedrijfspagina’s op Facebook?

Eigenlijk heel simpel en in lijn met wat de laatste jaren al gaande is. En dat is dat het organische bereik (aantal mensen dat het bericht van je bedrijf ziet) nog veel lager zal worden. Je moet dus van hele goede huize komen met berichten die ook echt gedeeld worden, anders kun je het wel vergeten dat veel mensen je post zullen zien.

En dus? Logisch gevolg is dat je als bedrijf echt moet adverteren op Facebook om mensen te bereiken. Even heel kort-door-de-bocht heb je als bedrijfs nauwelijks iets op Facebook te zoeken als je niet bereidt bent te adverteren. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn, want adverteren op Facebook is nog steeds het meest effectieve en goedkoopste advertentieplatform!