Facebook update tegen like-en-win acties

Facebook geen engatement bait

Facebook Update 2018: tijd van like & win is definitief voorbij!

We weten het al veel langer; de inmiddels storende ‘like en win’ acties zijn niet effectief. Sterker nog, Facebook heeft voor dit jaar aangekondigd dat ze dit soort acties willen blokkeren. Ze worden namelijk te vaak als ‘spam’ ervaren.

Facebook noemt dit soort acties ook wel ‘Engament Bait’ oftewel de Facebook gebruiker te verleiden te liken, delen, taggen of commentaar te geven met als beloning bijvoorbeeld een kans om iets te winnen. Zie hieronder een paar voorbeelden:

  • advertenties waarbij gevaagd wordt iemand te taggen (‘ken jij iemand die ook …., tag dan deze persoon’)
  • advertenties waarbij gevraagd wordt te linken of te delen
  • advertenties om in commentaar te ‘stemmen’ of andere commentaar te zetten om zo kans te maken op….

Facebook 'aas' advertenties

Kortom, mocht je nog denken dat dit soort acties succesvol zijn dan moet je beseffen dat ze niet alleen (doorgaans) niet meer werken maar zelfs door Facebook tegengewerkt gaan worden!