Is adverteren op Facebook anno 2019 nog wel interessant?

Adverteren op Facebook is ‘zo 2018….’ of toch niet?

Onlangs deed Newcom onderzoek het Social Media gebruik in Nederland. Ondanks dat ik persoonlijk de resultaten alles behalve verrassend vind is het toch goed om er eens naar te kijken.
Zeker omdat ik regelmatig de vraag krijg “Adverteren op Facebook, is dat nog wel interessant na alle commotie?”. Deze vraag komt overigens vrijwel altijd van bedrijven die zelf nog niet adverteren op Facebook of Instagram (en overigens niet beseffen dat beiden van ene M. Zuckerberg is).

De top 5 Social Media

  1. WHATSAPP
    Ook in 2019 zal dit het grootste Social Media platform zijn al is dit kanaal toch lastig te vergelijken met Facebook of Instagram. Niet alleen groeit WhatsApp, ze zitten denken ook na over de toekomst. En met ‘ze’ bedoel ik Facebook want ook WhatsApp is van Facebook. En dat gaat spannend worden want er zijn concrete plannen om WhatsApp met o.a. Facebook Messenger samen te gaan werken. En daarmee wordt ook WhatsApp binnenkort een enorm interessant advertentieplatform. Al is het alleen al vanuit het oogpunt van Messenger Marketing!
  2. FACEBOOK
    Een flinke daling, deels veroorzaakt door de schandalen en deels door de verschuiving die al langer in gang is gezet van jongeren richting Instagram. Maakt voor Mark Zuckerberg niets uit, want per saldo gaat het goed met Facebook + Instagram + WhatsApp in zijn bezig. Nog steeds blijft Facebook op lichtjaren afstand het platform waar je het meest effectief en goedkoop kunt adverteren, zelfs al was het aantal gebruikers gehalveerd. Zeker voor 35+ is Facebook nog hét Social Media platform. Punt.
  3. YOUTUBE
    Groeiende en een enorm ondergewaardeerd platform, althans ondergewaardeerd door adverteerders. En daarmee echt laaghangend fruit als het om branding en leadgeneratie gaat. Omdat nog veel bedrijven wat ‘bang’ zijn om video content te produceren laten ze volledig onterecht YouTube links liggen. En dat is geweldig goed nieuws voor bedrijven die het wel aandurven om op YouTube aan de slag te gaan!
  4. INSTAGRAM
    Een flinke stijging te danken aan de leegloop van jongeren bij Facebook. Voor adverteerders daarom een steeds interessanter wordend platform om op te adverteren. Gelukkig is Instagram onderdeel van Facebook, en richt je advertenties van beide platforms op één plaats in. Super laagdrempelig om met net wat andere advertenties dan op Facebook te gaan adverteren. Ook als je een lokale speler bent!
  5. LINKEDIN
    Het zakelijk platform bij uitstek en eerlijk gezegd verbaasd het me dat ze nog groeien. Ik verbaas me simpelweg omdat ik dacht dat iedereen onderhand wel op LinkedIn zou zitten 🙂
    Het dagelijks gebruik is wel wat lager dan in verhouding bij Facebook. LinkedIn is nog steeds erg duur om op te adverteren, zeker als je het met Facebook vergelijkt. Maar, de intentie van de doelgroep en de context is natuurlijk heel anders. En dat maakt dat LinkedIn steeds aantrekkelijker wordt als advertentieplatform omdat ze (eindelijk) begrepen hebben dat ze qua advertentie mogelijkheden giga achterliepen op bijvoorbeeld Facebook.

 

Leave a Reply