Messenger Marketing inzetten om je doelgroep beter te leren kennen

Messenger Marketing

leer je doelgroep kennen – marketing research voor MKB

Meeste MKB’ers kennen hun doelgroep helemaal niet (goed)

Ik durf te stellen dan 9 van de 10 MKB’ers de echte behoefte van hun DOELGROEP helemaal niet kent.
De reden is eigenlijk heel simpel. Omdat ze klanten hebben dénken ze dat ze de behoeften van hun klant kennen en zelfs van de hele doelgroep. De realiteit is dat ze hun doelgroep nooit letterlijk vragen wat hun behoeften en uitdagingen zijn.

Gevolg: kansen blijven liggen & reclame geld verspilling

Als je de klant niet vraagt waar de behoeften ligt, dan is de kans groot dat je omzet laat liggen. Waar we bij Local Boost vaak mee geconfronteerd worden (en zelf regelmatig in deze valkuil getrapt zijn), is dat bedrijven denken hun doelgroep te kennen en we direct een advertentie campagne starten met een mooie aanbieding in de hoop (of veronderstelling) dat het resultaat gaat opleveren. Blijken de resultaten tegen te vallen? Dan krijgt de targetting, creatieve uiting of de ‘aanbieding’ de schuld in de schoenen geschoven. Herkenbaar? Soms is dat terecht, maar hoe kun je dat weten als je geen doelgroep onderzoek hebt gedaan?

Dankzij Messenger Marketing is doelgroep onderzoek effectief & goedkoop

De grap is dat veel mensen juist graag vertellen wat hun behoeften zijn. Niet voor niets dat online enquetes en quizzen het nog steeds extreem goed doen op met name Social Media! En daar kan Messenger Marketing een enorm effectieve rol spelen. Kijk maar eens naar onderstaande video waar we voor patiënten organisatie Hartpatiënten Nederland een Facebook & Instagram campagne hebben opgezet om te onderzoeken waar de behoeften van hartpatiënten ligt. Resultaat:

  • we hebben veel betere zicht op de behoeften
  • we kunnen de content op de website hier op aanpassen
  • we kunnen wervingscampagnes aanpassen op de nieuwe inzichten
  • we hebben met deze campagne Hartpatiënten Nederland meteen bij de doelgroep onder de aandacht gebracht (als ‘bijvangst’ zijn er zelfs mensen geweest die n.a.v. de enquete gedoneerd hebben)

 

 

 

Leave a Reply