Wat is Messenger Marketing

Bij email marketing communiceer je via berichten (email / nieuwsbrieven) die in de mailbox terecht komen. Bij Messenger Marketing ga je de interactie aan via Messenger platforms als Facebook Messenger of WhatsApp. De interactie wordt vaak geautomatiseerd geregeld door zgn. chatbot software. De ontvanger krijgt dat volledig geautomatiseerd vragen met antwoordmogelijkheden, variërend van tekstberichten, afbeeldingen, video’s of downloads (bv PDF). Afhankelijk van de gegeven antwoorden, is het mogelijk om de vervolg interacties aan te passen en is daardoor super relevant te maken.

In deze video zie je een korte uitleg en voorbeeld van een Messenger Marketing campagne.

Toepassingen Messenger Marketing

Omdat je met Messenger Marketing echt de conversatie aan kunt gaan met je doelgroep, is Messenger Marketing heel breed inzetbaar.

Klanten werven

Ten eerste om klanten te werven (leadgeneratie). Het grote voordeel is dat je heel snel leads kunt ‘opwarmen’ door slimme vragen te stellen die inspelen op de pijnpunten die potentiële klanten ervaren. Omdat je dat stapsgewijs doet in plaats van direct om de portemonnee te vragen, vergroot je de kans enorm dat men bv. een email adres of telefoonnummer achter laat.

Branding

Soms is het verstandig om in een Messenger campagne niet aan te sturen op een verkoop (of lead) maar eerst meer informatie te geven over je bedrijf. Want, daar waar je in een Facebook of Instagram advertentie doorgaans niet veel kunt communiceren, biedt Messenger Marketing wel de mogelijkheid om stap-voor-stap relevante content te bieden. Net als email dat kan, maar dan vele  malen effectiever.

Customer Research

Messenger Marketing maakt het ook voor kleinere bedrijven mogelijk om te ontdekken wat de échte pijnpunten van de doelgroep zijn. Enorm veel bedrijven denken dat ze de doelgroep kennen, maar onderzoeken dat nooit of zelden. Vaak omdat gedacht wordt dat dit soort marktonderzoek enorm kostbaar is. Onterecht want Messenger Marketing maakt het mogelijk om snel en goedkoop tot waardevolle inzichten te komen die helpen om uiteindelijke advertentie campagnes véél effectiever te laten zijn!

 

 

 

 

🚀 Welke resultaten kun je verwachten? 🚀

De kracht van Messenger Marketing zit vooral in het feit dat het communiceren via Facebook Messenger en WhatsApp echt een tweede natuur is geworden. De interactie is enorm intuïtief vergeleken met een email of website en omdat onze email boxen helemaal vol gelopen zijn laten we email steeds vaker links liggen. En dat zie je terug in de resultaten, want die zijn ronduit spectaculair!

Reken dan maar eens uit wat dat met je resultaten doet. Stel je bereikt 1.000 mensen per email of via Messenger, dan kom je grofweg op het volgende uit:

email: 1.000 x 23% open = 230 mensen die je mail zien. Bij een CTR van 3.3% hou je nog geen 8 personen over als lead
Messenger: 1.000 x 90% open = 900 mensen die de berichten zien. Bij een CTR van 30% hou je dan 270 personen over